Bija pienācis laiks iepazīt garuma mērvienības. Tāpat kā alfabēts un cipari nav pasaulē radušies paši par sevi tukšā vietā un tiem ir kādi pirmsākumi, tāpat arī cilvēku vajadzībai izmērīt izmantotajam mērvienības.
Kādu rītu vēlējos pastāstīt kā cilvēks nonāca līdz metriskajai sistēmai, kuru lietojam mūsdienās. Lai interesantā veidā pastāstītu stāstu par kādu tēmu, nevajag nemaz tik daudz materiālu, jo pašiem bērniem ir idejas kā kaut ko attēlot un nemaz nav iespējams paredzēt kur tēmas izpēte mūs aizvedīs. Paņēmām papīra lapas, dzijas kamolu, lineālu un mērlenti, pieejamās enciklopēdijas un bijām gatavas!
Iesākumā atgādināju, ka mēs esam runājušas par to kādēļ cilvēkiem bija nepieciešams lietas saskaitīt un kā radās skaitļu pieraksts. Tāpat senākajiem cilvēkiem radās vajadzība kaut ko nomērīt – kāda šķēpa garumu, attālumu līdz ražīgai ogu audzei, nomedītā dzīvnieka ādas gabalu, attālumu līdz citai cilts nometņu vietai u.tml. Ja bērni ir lasījuši par aizvēsturi , tad droši vien arī viņiem būs idejas ko būtu bijis vajadzība izmērīt pirmajiem cilvēkiem. Visvienkāršākais un vienmēr pieejamais „mērinstruments” ir paša cilvēka rokas un kājas. Nelielas lietas var izmērīt ar pirkstiem, lielākas ar olekti un attālumus – ar pēdām un soļiem.
Arī mēs mērījām dažādas lietas mums apkārt. Pārmērījām nogrieztā dzijas diega gabalu ar pēdām un papīra loksni ar sprīžiem. Savus sprīžus, olektis un pēdas pārzīmējām uz lapas, lai vēl labāk redzētu, cik atšķirīgi šie lielumi ir.
Neko man nesakot, meitenes pašas saprata ka šādas mērvienības ir ērtas, bet tās ir ļoti neprecīzas un mēs nevarētu vienoties par kāda priekšmeta īsto izmēru. Senie ēģiptieši to atrisināja ieviešot etalona olekti, kuras mērs nāca no faraona. Pateicoties tam, viņi spēja izgatavot vienāda izmēra akmens bluķus un šodien piramīdas nav šķības, bet gan precīzas un laika zobu izturējušas.
Pagāja vairāki tūkstoši gadu un dažādās pasaules vietās bija radušās atšķirīgas mērvienības, bet attīstoties tirdzniecībai tas sagādāja dažādus pārpratumus, kad tirgotājiem no dažādiem reģioniem bija nepieciešams vienoties un salīdzināt preces.
Un tikai pirms apmēram 200 – 300 gadiem Parīzē tika ieviesta vienota garuma mērvienība – metrs.
Sākumā tas bija tik liels, cik ir viena desmitmiljonā daļa no attāluma starp Ziemeļpolu ekvatoru Ekvatoram, mūsdienās to mēra fiziķi pēc gaismas ātruma vakuumā.
Ja ir iespēja, iesakām apmeklēt Dobeles Novadpētniecības muzeja piedāvāto nodarbību bērniem par senajiem mēriem tieši Latvijas teritorijā.
Izpētījām savu lineālu, nosaucām visas iedaļas ko redzam uz tā - centimetrus un milimetrus, pārrunājām arī par decimetriem. Lai vieglāk būtu uztvert nedzirdēto decimetru jēdzienu, izmantojām zelta pērlītes. Viena pērlīte simbolizēja 1 cm un viens desmita stienītis bija viens decimetrs, tā viegli uztverami ir – 1 decimetrs, 2 decimetri, 3 decimetri u.t.t.
Šāds vizuāls priekšstats palīdzēja vēlāk pildīt uzdevumus, kuros garumi jāpārvērš no vienas mērvienības citā.
Interesanti, ka paņemot mērlenti, meita mazliet šaubījās, ka centimetru iedaļas uz dzeltenās mērlentes sakritīs ar lineāla iedaļām, jo viņas acīs abu priekšmetu iedaļu platumi atšķīrās. Tā nu viņa vēlējās pārbaudīt vai tiešām visi centimetri ir vienādi.
Šādos brīžos jāiemācās neiejaukties, sakot „Protams, ka abi ir vienādi!”, bet jāļauj salīdzināt. Lai šī pieredze mērot, skaitot sīkās iedaļiņas un pierodot pie lineāla un mērlentes lietošanas paliek atmiņā un kļūst par viņas pašas atklājumu un piedzīvojumu!
Viens no pirmajiem vingrinājumiem, kuros tika trenēta spēja mērīt, bija mammas, savas un māsas kurpes kontūras apvilkšana uz papīra un tad izmērīšana centimetros. Bija jābrīnās kāpēc apavu izmērs ir tik atšķirīgs no mērījumiem. Mums apkārtējā vidē nemaz nebūs tik viegli atrast priekšmetus ar garumu, kur būtu precīzi centimetri. Šī iemesla dēļ es uzskatu, ka mums nebūtu jāpiedāvā sākumskolas bērniem mērīt tikai ideālus nogrieznīšus burtnīcās, it kā „slēpjot” no viņiem tādu lietu kā milimetri.
Daudz interesantāk taču ir izmērīt mammas pēdu, māsas izkritušo matu un mīļāko zīmuli.
Customer Reviews (0 komentāri)