Līdz ar piedzimšanu, bērns veido un uztver apkārtējo vidi. Caur tausti, dzirdi, redzi, garšu, smaržu. Izmantojot savas maņas tas mācās un izzina šo pasauli. Montessori uzskata, ka bērns ir pasaules pētnieks caur sajūtām, kas ir īpaši izteikts sākot no 2,5 gadiem. Darbojoties ar sensorikas materiāliem bērns apgūst konkrētā priekšmeta īpašības, ar mērķi gūt skaidru, apzinātu informāciju par šo materiālu. Piemēram, lielumu un dimensiju dažādību, uztverot to caur redzi, tausti un svaru. Ir materiāli garšas, skaņas, krāsu, temperatūras izšķiršanas treniņam. Tiek dota izpratne par krāsu gammām, formām un pat audumiem.
Darbojoties ar šiem materiāliem, aktīvi notiek smalkās motorikas treniņš, kas sagatavo bērnu sarežģītākiem uzdevumiem. Bērns netieši tiek sagatavots matemātikai, ģeometrijai, rakstībai, koordinācijai. Sajūtu materiālu klāsts aptver visu maņu trenēšanu, piedāvājumā tie ir tiešām daudz un dažādi, taču katrs no tiem kalpo tikai vienas sajūtas attīstīšanai. Bieži vien, mūsdienās pieejamās rotaļlietas, sniedz pārāk daudz informācijas - tās pīkst, grab, spīd, maina izmērus, un tas viss notiek reizē - tādā veidā tiek novērsta bērna uzmanība no vienas uz nākamo darbību, zūd koncentrēšanās spējas, tiek kairinātas vairākas sajūtas reizē, bērns var kļūt satraukts. Beigās iegūtais rezultāts ir bērns ar pārsātinātām sajūtām. Marija Montessori savus materiālus veidoja, lai tie darbotos tikai uz vienu, konkrētu materiāla īpašību - akcnetējot vienu darbību. Tas tika darīts apzināti, lai bērnu nepārsātinātu ar sniedzamo informāciju jau tik ļoti intensīvajā pasaulē. Lai materiāls veicinātu koncentrēšanās spējas un tiktu izkopta precizitāte un rūpība ar to darbojoties.
ROZĀ TORNIS: Montessori sajūtu materiāls trīs dimensiju izšķirtspējas attīstīšanai. Koncentrēšanās spēju un acu-rokas kustību saskaņošanas treniņš. Materiāls ir 10 koka kubi, kuru malu garums ir no 10cm līdz 1cm. Bērns apgūst lielumu maiņu, iepazīstot terminu "liels", "lielāks" "vislielākais" lietojumu. Jau 1,5 gadus vecs bērns var sākt ar materiālu darboties, to izliekot horizontāli, veidojot trepes no lielākā uz mazāko vai būvējot tornī no lielākā uz mazāko. Liekot katru kubu, bērns izjūt kā mainās kuba lielums un svars. Tiek apgūta precīza torņa būvēšanas prasme. Vēlāk rozā torni var kombinēt ar brūnajām trepēm un citiem sajūtu materiāliem, lai veidotu skaistus rakstus. Lielākiem bērniem interesi par rozā torni var atjaunot dodot sarežģītākus uzdevumus - katru no kubiem apvlikot, veidojot kubu izklājumus un rēķinot tilpumu un laukumu.
BRŪNĀS TREPES: Materiāls ir 10 koka prizmas, kuras vienādas garumā, bet atšķiras pārējās malas no 10cm līdz 1cm. Sākotnēji ar materiālu tiek būvētas trepes no platākās prizmas uz šaurāko. Šādā veidā tiek apgūti jēdzieni "šaurs", "plats", "platāks". Lai noteiktu vai trepes ir uzbūvētas pareizi var ripināt pa tām stikla bumbiņu. Bērniem patīk šī atrakcija, jo bumbiņas ripošana pa trepēm veido skaistu skaņu. Tāpat kā ar rozā torni arī ar brūnajām trepēm var veidot rakstus, kominēt ar rozā torni, rēķināt tilpumu un laukumu prizmām, veidot izklājumus.
SARKANIE STIEŅI: Materiāls, kas ļauj uzskatāmi uztvert vizuālu garuma maiņu. Tās ir 10 koka prizmas, kuras atšķiras garumā no 100cm līdz 10cm. Ar materiāla palīdzību bērns izdzīvo jēdzienus "īss", "garšs", "garāks", "visgarākais". Šī materiāla pamatdemonstrējums ir tā izkārtošana uz paklājiņa no garākā stieņa uz īsāko. Bet variācijas kā darboties pēc pamatdemonstrējuma apgūšanas ir plašas - var būvēt labirintu, trenēties matemātiskām darbībām apgūstot stieņu kombinēšanu savā starpā, lai iegūtu tikpat garu stieni kā visgarākais (100cm = 80cm+20cm). Stieņus var būvēt piramīdā uz augšu un kombinēt ar rozā torni un brūnajām trepēm rakstu veidošanai.
KRĀSU TĀFELĪTES: Montessori sajūtu materiāls, lai vizuāli mācītos izšķirt krāsas, kā arī apgūtu to nosaukumus. Šis materiāls iepazīstina ar krāsu dažādību, māca tās izšķirt un meklēt krāsas pārīti. Dod iespēju tās apgūt, lai turpmāk atpazītu apkārtējā, dabā, apģērbā un priekšmetos. Pirmā kaste ir pašiem mazākiem, apgūstot pamatkrāsas. Koka kastīte ar trīs pamatkrāsu tāfelīšu pāriem: sarkanas, zilas un dzeltenas. Iepazīstinot ar šo materiālu, sākotnēji bērnam netiek saukti krāsu nosaukumi, bērns darbojas tikai sensori, meklējot pārīti. Šādā veidā var noteikt vai bērns pareizi nosaka krāsas vai ir iespējams daltonisms. Otrā kaste jau piedāvā 11 krāsu pārīšus. Kastē ir iekļautas arī trīs pamatkrāsu tāfelītes, kuras bērns jau būs apguvis no pirmās kastes, un tām klāt nāk jaunās - oranža, zaļa, rozā, violeta, melna, pelēka, brūna, balta. Trešā kaste - materiāls pavisam smalkai krāsu toņu izšķiršanai. Lielisks materiāls toņu gradācijas un rindu veidošanas apguvei, tos liekot no tumšākās uz gaišāko. Šis materiāls iepazīstina ar krāsu dažādību, māca tās izšķirt pa toņiem. Tiek apgūts jēdziens "visgaišākais","gaišs", "gaišāks", "tumšs", "tumšāks", "vistumšākais". Pielietojot šo materiālu varat pētīt slavenus mākslas darbus, meklēt kādi toņi tajos atrodami, bērns pats var veidot savu zīmējumu vadoties pēc šiem toņiem. Var meklēt telpā priekšmetus, kas atbilstu izvēlētajām krāsām.
KONSTRUKTĪVIE TRIJSTŪRI: Materiāls sastāv no piecām kastēm, katrā no tām dažādu izmēru trijstūri ar kuriem tiek veidotas citas ģeometriskās formas. Konstruktīvo trijstūru materiāls dod iespēju apgūt divu dimensiju ģeometriju, izzināt, ka visas plaknes figūras ir veidotas no trijstūriem. Var mācīties apgūt laukuma un perimetru aprēķinus dažādām formām.
Visiem trijstūriem, izņemot zilos trijstūrus, ir melna savienojuma kontrollīnija, kas palīdz bērnam precīzi konstruēt formu. Šis materiāls ir noderīgs arī ikdienas valodas lietojumā, bērns apgūst formu nosaukumus, lai aprakstītu izmēru, distanci, pozīciju izskaidrojot tās matemātiski.
Customer Reviews (0 komentāri)